با نورپردازي در دكوراسيون داخلي به روش صحيح، ميتوان جلوه هاي ديداري متفاوتي در فضاي اتاق به وجود آورد. نور همان پرتو يا اشعه خورشيد است كه سبب ديده شدن اطراف ميشود. كوچك ترين تغيير در نور از جمله زاويه تابش، رنگ و شدت نور تاثير مستقيم بر فضاي اطراف خواهد داشت. بدون وجود نور و بازتاب آن از اجسام به سمت چشم، تمام المان هاي فيزيكي غير قابل مشاهده خواهند بود. براي آشنايي با مفهوم كلي نورپردازي با مجله دلتا همراه باشيد.
نورپردازي در دكوراسيون داخلي
در زندگي مدرن، نور چيزي فراتر از رفع نيازهاي اوليه و روشنايي است. بهره گيري فكورانه از انواع نور بر حال روحي و شادابي انسان ها تاثيرگذار ميگذارد. با توجه به اهميت نور در عكاسي، نقاشي و دكوراسيون داخلي، نورپردازي به هنر تبديل شده است. بدون نور عناصر طراحي داخلي فاقد معنا خواهند بود. رنگ، الگو، فرم، خط، بافت و حتي فضا به تعاريفي انتزاعي تبديل خواهند شد. نورِ كم در دكوراسيون داخلي احساس غم و رنج را افزايش ميدهد. حس ترس، از ناشناخته بودنِ محيط و عدم تسلط بر اطراف نشات گرفته و در صورت كمبود روشنايي و نداشتن ديد كافي، حس ترس و ابهام در ناخودآگاه شكل ميگيرد.
با توجه به نيت ساكنان محيط و حسي كه از محيط اطراف انتظار دارند، ميتوان احساسات مختلفي را در محيط به جريان انداخت. براي مثال با استفاده از نورپردازي به رنگ قرمز و با شدت كم، ميتوان اضطراب و هيجان را در صحنه نمايش تئاتر القا كرد. براي زدودن حس ترس در كودكان، چند منبع نور در دكوراسيون داخلي اتاق كودك به كار گرفته ميشود. براي هدايت افراد، در پياده روها، نورپردازي صحيح حائز اهميت است. با نورپردازي خلاقانه بدون استفاده از پارتيشن ميشود محيط را به دو قسمت تقسيم كرد.
نمايش بزرگ تر فضا
اگر شدت نوري كه از گوشه هاي اتاق به چشم ميرسد و همچنين نور بازتاب شده از لبه هاي اجسام، مناسب باشد و به خوبي صورت گرفته باشد در بزرگ ديده شدن محيط تاثير بسزايي دارد. هر چه فرد دامنه ديد بيش تري داشته باشد، فضا را بزرگ تر تصور ميكند.
كوچك تر ديده شدن اتاق
اگر فقط يك منبع نوري، مثلا چراغ آويز، داشته باشيم كنج و فضاهاي خاليِ زير وسايل و مبلمان روشن نميشود. دامنه ديد كم باعث ميشود آن مكان در ذهن كوچك به نظر برسد.
انواع نور
دو نوع نور داريم، نور طبيعي كه از خورشيد ساطع ميشود، و نور مصنوعي كه منبع نور آن دستگاه هاي الكترونيكي است.
1.نور طبيعي
نور خورشيد منبعي رايگان و دوست داشتني در دكوراسيون داخلي و همچنين زندگي بشر به حساب ميآيد. نور ماه نيز به عنوان نور طبيعي شناخته ميشود. منبع نور ماه، پرتو خورشيد است كه آن را بازتاب ميدهد و خودِ ماه منبع به حساب نميآيد. بايد در نظر داشت نور خورشيد علاوه بر روشنايي بر دماي محيط نيز ميافزايد. پس براي به كارگيري از نور خورشيد در محيط داخلي، موقعيت جغرافيايي بنا بايد در نظر گرفته شود.
هر چه به دو قطب كره زمين نزديك ميشويم تمايل به ساخت خانه هايي رو به خط استوا افزايش مييابد تا علاوه بر استفاده از نور، از ويژگي گرما بخشي نور بهره جويند. در نواحي گرم و استوايي، كه خورشيد تقريبا در تمام طول سال عمود ميتابد، پنجره و نورگيرها زواياي متفاوتي خواهند داشت.
2. نور مصنوعي
به نوري جز نور خورشيد و ماه كه توسط بشر و دستگاه هاي الكترونيكي توليد شده است، نور مصنوعي ميگويند.
2. 1 منابع نورپردازي
منبع نور طبيعي، خورشيد است. اما براي نور مصنوعي منابع مختلفي وجود دارد. منابع نوري با توجه به شدت، كيفيت و كاربرد نور ويژگي هاي مختلفي دارند. با توجه به نياز ميتوان از منبع نور خطي، مسطح، نقطه اي، كروي يا گسترده در دكوراسيون داخلي استفاده كرد. هر يك از اين منابع ابزار خاصي دارند، مثلا ابزار مورد نياز در نورپردازي مسطح، پنل سقفي است. براي نورپردازي به شيوه كروي، لامپ هاي كروي كه با لوستر تزيين ميشوند، گزينه مناسبي هستند.
سايه
با اينكه از نور زياد گفته شد اما نبايد سايه را فراموش كرد. سايه، ناحيه تاريكي است كه از قرار گرفتن يك مانع بين منبع نور و پس زمينه ايجاد ميشود. سايه علاوه بر دكوراسيون داخلي در معماري نيز نقش دارد. فرم اشكال با ايجاد سايه، جذابيت خواهد داشت. با بهره گيري از سايه عمق به فضا افزوده ميشود. حتي با به كار گرفتن خلاقيت در استفاده از نور و سايه ميتوان سايه هايي با ابعاد غيرمتعارف از اجسام توليد كرد. نور در كنار تاريكي معنا مييابد. در واقع بهترين روش براي برجسته شدن و روشن تر ديده شدن اجسام، استفاده از سايه است. با نورپردازي از بالا، زير قاب عكس و تابلوهاي نقاشي سايه ايجاد ميشود و برجستگي در آن قسمت به وجود ميآيد.
نيم سايه
با وجود چندين منبع نور، همپوشاني در قسمت سايه ها رخ ميدهد و تعداد سايه ها افزايش مييابد. به اين شكل علاوه بر ناحيه تاريك، نقطه اي نيمه تاريك نيز به دست ميآيد. رنگ ها، با قرار گرفتن در سايه، نيم سايه و نور كامل، حس و جلوه متفاوتي خواهند داشت. نيم سايه بيشتر در فضاهاي مناسب استراحت و آرامش، كاربرد دارد. آباژوري كه كنار صندلي راحتي اتاق خواب قرار گرفته و به سمت بالا و پايين نور ميتابد، سبب ايجاد نيم سايه در اتاق و محيطي آرامش بخش ميشود.
رنگ
نور به سطوح رنگي تابش كرده، به سمت چشم منعكس و در چشم پردازش ميشود. تفاوت شدت نور دريافتي مفهوم رنگ هاي اصلي را در مغز تعريف ميكند. پس ميتوان بيان كرد كه رنگ از امواج نور ناشي ميشود. همانطور كه ميدانيد با توجه به تاثير روانشناسي رنگ در دكوراسيون، ميتوان هويت و احساسات متعددي در فضا پديد آورد. براي دريافت رنگ و پردازش صحيح در چشم، نور عنصر حياتي است. با توجه به تعريفي كه از رنگ بيان شد، با تغيير شدت، زاويه تابش و كيفيت نور، رنگ يك جسم ممكن است با فام هاي متفاوتي به نظر برسد.
براي مثال شما يك كوسن به رنگ قهوه اي خريداري كرديد، هنگامي كه به خانه ميرسيد و به آن نگاه ميكنيد با كوسن يشمي روبرو ميشويد؛ اين همان تاثير نورپردازي در تغيير ماهيت رنگ است. بنابراين در دكوراسيون داخلي زاويه تابش نور مصنوعي و شدت ورود نور طبيعي در طول روز بايد بررسي شود. با در نظر گرفتن رنگ هايي كه در طراحي داخلي استفاده خواهد شد، نورپردازي محيط را با شيوه هاي علمي طراحي ميكنند. در آينده به اصول نورپردازي در دكوراسيون داخلي خواهيم پرداخت.
با نورپردازي در دكوراسيون داخلي به روش صحيح، ميتوان جلوه هاي ديداري متفاوتي در فضاي اتاق به وجود آورد. نور همان پرتو يا اشعه خورشيد است كه سبب ديده شدن اطراف ميشود. كوچك ترين تغيير در نور از جمله زاويه تابش، رنگ و شدت نور تاثير مستقيم بر فضاي اطراف خواهد داشت. بدون وجود نور و بازتاب آن از اجسام به سمت چشم، تمام المان هاي فيزيكي غير قابل مشاهده خواهند بود. براي آشنايي با مفهوم كلي نورپردازي با مجله دلتا همراه باشيد.
نورپردازي در دكوراسيون داخلي
در زندگي مدرن، نور چيزي فراتر از رفع نيازهاي اوليه و روشنايي است. بهره گيري فكورانه از انواع نور بر حال روحي و شادابي انسان ها تاثيرگذار ميگذارد. با توجه به اهميت نور در عكاسي، نقاشي و دكوراسيون داخلي، نورپردازي به هنر تبديل شده است. بدون نور عناصر طراحي داخلي فاقد معنا خواهند بود. رنگ، الگو، فرم، خط، بافت و حتي فضا به تعاريفي انتزاعي تبديل خواهند شد. نورِ كم در دكوراسيون داخلي احساس غم و رنج را افزايش ميدهد. حس ترس، از ناشناخته بودنِ محيط و عدم تسلط بر اطراف نشات گرفته و در صورت كمبود روشنايي و نداشتن ديد كافي، حس ترس و ابهام در ناخودآگاه شكل ميگيرد.
با توجه به نيت ساكنان محيط و حسي كه از محيط اطراف انتظار دارند، ميتوان احساسات مختلفي را در محيط به جريان انداخت. براي مثال با استفاده از نورپردازي به رنگ قرمز و با شدت كم، ميتوان اضطراب و هيجان را در صحنه نمايش تئاتر القا كرد. براي زدودن حس ترس در كودكان، چند منبع نور در دكوراسيون داخلي اتاق كودك به كار گرفته ميشود. براي هدايت افراد، در پياده روها، نورپردازي صحيح حائز اهميت است. با نورپردازي خلاقانه بدون استفاده از پارتيشن ميشود محيط را به دو قسمت تقسيم كرد.
نمايش بزرگ تر فضا
اگر شدت نوري كه از گوشه هاي اتاق به چشم ميرسد و همچنين نور بازتاب شده از لبه هاي اجسام، مناسب باشد و به خوبي صورت گرفته باشد در بزرگ ديده شدن محيط تاثير بسزايي دارد. هر چه فرد دامنه ديد بيش تري داشته باشد، فضا را بزرگ تر تصور ميكند.
كوچك تر ديده شدن اتاق
اگر فقط يك منبع نوري، مثلا چراغ آويز، داشته باشيم كنج و فضاهاي خاليِ زير وسايل و مبلمان روشن نميشود. دامنه ديد كم باعث ميشود آن مكان در ذهن كوچك به نظر برسد.
انواع نور
دو نوع نور داريم، نور طبيعي كه از خورشيد ساطع ميشود، و نور مصنوعي كه منبع نور آن دستگاه هاي الكترونيكي است.
1.نور طبيعي
نور خورشيد منبعي رايگان و دوست داشتني در دكوراسيون داخلي و همچنين زندگي بشر به حساب ميآيد. نور ماه نيز به عنوان نور طبيعي شناخته ميشود. منبع نور ماه، پرتو خورشيد است كه آن را بازتاب ميدهد و خودِ ماه منبع به حساب نميآيد. بايد در نظر داشت نور خورشيد علاوه بر روشنايي بر دماي محيط نيز ميافزايد. پس براي به كارگيري از نور خورشيد در محيط داخلي، موقعيت جغرافيايي بنا بايد در نظر گرفته شود.
هر چه به دو قطب كره زمين نزديك ميشويم تمايل به ساخت خانه هايي رو به خط استوا افزايش مييابد تا علاوه بر استفاده از نور، از ويژگي گرما بخشي نور بهره جويند. در نواحي گرم و استوايي، كه خورشيد تقريبا در تمام طول سال عمود ميتابد، پنجره و نورگيرها زواياي متفاوتي خواهند داشت.
2. نور مصنوعي
به نوري جز نور خورشيد و ماه كه توسط بشر و دستگاه هاي الكترونيكي توليد شده است، نور مصنوعي ميگويند.
2. 1 منابع نورپردازي
منبع نور طبيعي، خورشيد است. اما براي نور مصنوعي منابع مختلفي وجود دارد. منابع نوري با توجه به شدت، كيفيت و كاربرد نور ويژگي هاي مختلفي دارند. با توجه به نياز ميتوان از منبع نور خطي، مسطح، نقطه اي، كروي يا گسترده در دكوراسيون داخلي استفاده كرد. هر يك از اين منابع ابزار خاصي دارند، مثلا ابزار مورد نياز در نورپردازي مسطح، پنل سقفي است. براي نورپردازي به شيوه كروي، لامپ هاي كروي كه با لوستر تزيين ميشوند، گزينه مناسبي هستند.
سايه
با اينكه از نور زياد گفته شد اما نبايد سايه را فراموش كرد. سايه، ناحيه تاريكي است كه از قرار گرفتن يك مانع بين منبع نور و پس زمينه ايجاد ميشود. سايه علاوه بر دكوراسيون داخلي در معماري نيز نقش دارد. فرم اشكال با ايجاد سايه، جذابيت خواهد داشت. با بهره گيري از سايه عمق به فضا افزوده ميشود. حتي با به كار گرفتن خلاقيت در استفاده از نور و سايه ميتوان سايه هايي با ابعاد غيرمتعارف از اجسام توليد كرد. نور در كنار تاريكي معنا مييابد. در واقع بهترين روش براي برجسته شدن و روشن تر ديده شدن اجسام، استفاده از سايه است. با نورپردازي از بالا، زير قاب عكس و تابلوهاي نقاشي سايه ايجاد ميشود و برجستگي در آن قسمت به وجود ميآيد.
نيم سايه
با وجود چندين منبع نور، همپوشاني در قسمت سايه ها رخ ميدهد و تعداد سايه ها افزايش مييابد. به اين شكل علاوه بر ناحيه تاريك، نقطه اي نيمه تاريك نيز به دست ميآيد. رنگ ها، با قرار گرفتن در سايه، نيم سايه و نور كامل، حس و جلوه متفاوتي خواهند داشت. نيم سايه بيشتر در فضاهاي مناسب استراحت و آرامش، كاربرد دارد. آباژوري كه كنار صندلي راحتي اتاق خواب قرار گرفته و به سمت بالا و پايين نور ميتابد، سبب ايجاد نيم سايه در اتاق و محيطي آرامش بخش ميشود.
رنگ
نور به سطوح رنگي تابش كرده، به سمت چشم منعكس و در چشم پردازش ميشود. تفاوت شدت نور دريافتي مفهوم رنگ هاي اصلي را در مغز تعريف ميكند. پس ميتوان بيان كرد كه رنگ از امواج نور ناشي ميشود. همانطور كه ميدانيد با توجه به تاثير روانشناسي رنگ در دكوراسيون، ميتوان هويت و احساسات متعددي در فضا پديد آورد. براي دريافت رنگ و پردازش صحيح در چشم، نور عنصر حياتي است. با توجه به تعريفي كه از رنگ بيان شد، با تغيير شدت، زاويه تابش و كيفيت نور، رنگ يك جسم ممكن است با فام هاي متفاوتي به نظر برسد.
براي مثال شما يك كوسن به رنگ قهوه اي خريداري كرديد، هنگامي كه به خانه ميرسيد و به آن نگاه ميكنيد با كوسن يشمي روبرو ميشويد؛ اين همان تاثير نورپردازي در تغيير ماهيت رنگ است. بنابراين در دكوراسيون داخلي زاويه تابش نور مصنوعي و شدت ورود نور طبيعي در طول روز بايد بررسي شود. با در نظر گرفتن رنگ هايي كه در طراحي داخلي استفاده خواهد شد، نورپردازي محيط را با شيوه هاي علمي طراحي ميكنند. در آينده به اصول نورپردازي در دكوراسيون داخلي خواهيم پرداخت.